Vårtecken

Jag vaknar varje morgon i tron att jag har försovit mig. Våren är i antågande, det är så ljust ute. Att försova mig är min ständiga skräck. Det händer några gånger per år. Jag har någon slags inbyggd klocka som gör att de fonder jag försover mig vaknar jag ofta ungefär två minuter innan jag borde varit på jobbet. Ibland har det funkat att komma sent, ibland har jag fått ringa och meddela att jag kommer på en liten stund. Sedan jag gick på gymnasiet har jag en stor vana av att försova mig, eller kanske är ovana rätt ord. Jag har ingen startsträcka alls, kan vara ute genom ytterdörren på tre minuter. En gång vaknade jag fem minuter innan bussen gick, jag bodde 200 meter från hållplatsen. Självklart satt jag på bussen i tid, väldigt kissenödig.

När det var som värst med min stress i november/december vaknade jag varannan natt under en tiodagarsperiod. Jag vaknade klockan 04 av att jag drömde att jag försovit mig. Jag gick upp tog på mig kläder, var nästan ute genom dörren när jag dubbelkollade på klockan och insåg att den var 04 (varenda gång var den 04) och då skulle jag försöka varva ner och komma till ro igen. När klockan sedan ringde och det väl var dags att gå upp var startsträckan istället enorm.

Med våren, som smyger sig på kommer också alla tankar på sommaren. Nästa vecka ska schemaönskemålen in, kollegorna ska synka önskemålen så alla inte vill ha semester på samma gång och samtidigt har vi fortfarande inte fått några besked från fritids och skola om när de olika fritidsen har stängt och istället samkör sina verksamheter. På jobbet nås vi av information om bemanningsproblem på grannsjukhuset, på vilka sätt kan vi samarbeta? Vad innebär det för sommaren? Om det redan nu är bemanningsproblem och stängda vårdplatser, hur ska det då inte bli när de som faktiskt fortfarande bemannar verksamheten behöver semester. Vad innebär det eventuella samarbetet?

Kommentera

