Händer

 

När jag var liten sög jag på fingrarna, vänster hands pek- och långfinger. Samtidigt ahde jag höger pekfinger i naveln, det var tryggt. När fröken läste saga i lågstadiet åkte fingrarna in i munnen. Jag vet inte hur gammal jag var när jag slutade men vanan satt i länge. Först slutade jag dagtid men på natten åkte fingrarna in utan att jag kunde kontrollera det. Pappa, som aldrig sytt något i hela sitt liv, satte sig vid mammas symaskin och sydde en vante till mig av lakansväv. Vanten hade två fingrar, en för tumme och pekfinger, en för resterande tre. Den hade jag på mig på natten, om fingrarna ville in i hela munnen följde resten av handen med och det gick inte. Då slutade jag suga på fingrarna. Men fortfarande känner jag en trygghet av att ha högerhanden på magen.

Kommentera

