Saknad

A har varit hos mig i nio dagar. Intensiva dagar. Hon har fyllt år, vi har haft kalas, två gånger. Hon har inte kunnat sova på nätterna, för det är ju spännande att fylla år. Sju år! Tydligen blir man väldigt stor då. Helt plötsligt kan hon ordna frukost på sängen åt mamma. Skriva små kort med hjärtan och texten: Mamma, mor, Lisa. Hon kan bädda sängen  själv, men vill gärna ha hjälp. Hon är stor men halvviskar att jag gärna får kalla henne liten ändå. Mammas lilla gos.

Nu är hon hos T, och helt plötsligt blir det så tomt. Jag sitter i soffan i flera timmar och surfar, facebookar, spelar spel på plattan. Jag diskar, dricker glögg. Har nio kartonger med julsaker stående i hallen. Jag planerar in middag på stan, spelkväll med vänner. Jag kommer på mig själv med att sänka ljudet på Tv:n, släcka ljuset i hallen, som är granne med A:s rum, prassla väldigt tyst med godispappren.

Det är ensamt.

Kommentera

