9/11

Vaknar. Första tanken: USA, valet. Läser, försöker förstå. Ringer T. Han har haft fullt upp med A, missat det, men trodde åt det hållet redan igår (säger att historiskt sett brukar de amerikanska prognoserna slå fel åt det hållet och när det nu är så jämnt..). Jag säger något om katastrof, världskrig. A hör. Vi lägger på.

T lugnar A. De hade pratat om Trump igår. Han förklarar att detta är värst för dem i USA, och de är ju ungefär som oss. Och vi tycker att det är ledsamt och fruktansvärt framförallt för deras skull. Han berättar om USA, att det är där de gör Disney junior tex. ”Kommer Disney aldrig finnas mer nu?”

Jag går till jobbet. Första dagen efter sjukan. Jag var egentligen frisk redan igår tyckte jag, men. Efter knappt fyra timmar orkar vare sig hjärna eller kropp längre. Jag hänger inte med, frossar, kallsvettas, är matt. Lunch. Det blir inte bättre, bara sämre. Vid 13.30 ringer T för att fråga något som jag glömt rapportera om A efter helgen. Jag ber honom komma och möta mig på jobbet för jag tror inte jag klarar att ta mig hem själv.

Väl hemma landar jag i tv-soffan. Dricker en liter nyponsoppa (funderar själv på vätskebrist, för feber har jag inte). Ser på nyheterna. Det märks att det gått några timmar. Den akuta chocken har lagt sig, experter försöker hitta ljusglimtar.

”Vi vet ju inte, det där med muren, det är nog bara ett talesätt, det är nog ingen faktisk mur, vi får se vad som händer, det är ju bra att han säger att han vill föra dialog med andra länder, man ska inte tro så mycket på vallöften, det sägs så mycket i valtider, han menar det nog inte så.”

Jag tänker att hoppet är det sista som överger oss.

Kommentera

