Mixed feelings

Jag tillbringar höstlovet tillsammans med A i familjens sköte. Hemma hos mamma och pappa tillsammans med syster med familj. A:s kusin närmar sig tre och ytterligare en kusin är på tillväxt i magen.

Jag är fortfarande väldigt trött efter jobbveckorna. Den sista veckan avslutades med att jag jobbade helg och kände verkligen hur all mental styrka försvann de sista timmarna på helgpasset. Jag skämtade med kollegorna om allmän avtackning, men kände mig verkligen helt beslutsoförmögen. När jag kom hem visade det sig att jag hade feber och de sista timmarna på jobbet hade också en besvärlig rinnsnuva slagit till.

A är fantastisk. Hon är så stor. Och så liten. Kan så mycket, tänker, leker bra med lillkusinen. De har roligt tillsammans. Skojar, skrattar, dansar, ordnar kalas för oss andra, dockan fyller ett. Samtidigt tycker A att det är jobbigt. Alla berömmer kusinen, alla vill ha henne i knät och ser glada ut när de är med henne. A känner sig mindre älskad, mindre sedd. Tycker att alla bara bryr sig om kusinen, att alla, inklusive jag, älskar kusinen mer. Och hon sätter ord på det. Kan berätta. Vad jag älskar henne för det. Vi pratar, smyger oss undan och läser bok bara hon och jag. Samtidigt vet hon att jag älskar henne mest. Hon är ju mitt allt. Ändå säger hon att det inte alltid känns så. Och den där känslan är ju så viktig. Hon undrar över mormor och morfar, vad de tycker, känner. Jag känner igen mig själv i henne så mycket, det finns mycket gammalt att rota i.

Vad svårt det är. Livet är intensivt. Sju personer i ett hus. Magsjukan som lurar. Tröttheten. Dagar som går snabbt. Frukost, fika, sen lunch, sen middag, natta barn, dricka vin framför Tv:n. Nu sitter jag i sängen med magknip som jag hoppas försvinner snabbt. A sover i sängen bredvid. Hon är fantastisk.

Kommentera

