En oväntat fin dag

Av olika anledningar (nöjen, begynnande förkylning/sjukdom) lyckades jag natten till söndagen sova på tok för få timmar. Kommit hem sent, sedan legat och skakat av frossbrytningar, ömsom varm, ömsom kall. Var tvungen att sova flera timmar på dagen igår för att orka något varpå T och jag bestämde att A fick sova hos honom natten mellan söndag och måndag för att ge mig en chans att komma ikapp.

Eftersom jag sovit några timmar på söndag dag, var det inte lätt att ta mig i säng, men klockan två var jag slutligen avklädd och på väg i säng. Då ser jag en stor och snabb spindel på toagolvet. Den vill inte jag ha där. Jag slänger en byxa på den (märkte att den försökte gömma sig) och går sen och tar på mig kläder. Försöker fånga spindeln, vilket inte är det lättaste, och släpper så småningom ut den på gården. I processen har jag blivit pigg, men klockan tre gör jag ett nytt försök. Jag ligger vaken i sängen till fyra. Hungern kommer, jag går upp, smörgås, varm choklad med whiskyhonung. Strax efter fem sommar jag. Strax innan sju vaknat jag av tassande steg i lägenheten. T ska till jobbet så han har kommit över med A.

Jag myser med A i tio minuter, går upp, fixar frukost. Orkar själv bara äta yoghurt, när jag sovit så lite blir jag tämligen illamående. Jag förklarar för A att jag har sovit jättelite, är trött och illamående och att jag ska försöka mitt absolut bästa för att vara en trevlig mamma idag, men om jag blir en sur arg-manma så är det inte A:s fel utan då är det för att jag sovit för lite. Vi dukar undan, pratar lite om att åka till kolonin, men usch vad jag är trött. Samtidigt vill jag inte gå och lägga mig och låta A se på tv (som hon är fullkomligt nöjd med, men inte jag lika mycket). Då får jag en briljant idé! Vi tar med plattan, går in i mitt sovrum, sätter på spotify och lyssnar på när Astrid Lindgren läser Bröderna Lejonhjärta. Jag slumrar, A lyssnar i en halvtimme, sen blir hon rastlös, men fantiserar ihop den ena mer fantastiska leken än den andra. Hon plockar med alla mina böcker (bokhyllorna är i sovrummet) väljer de som ser mest magiska ut, eftersom hon ska börja på Hogwarts, och berättar för mig vad böckerna handlar om. När Jossi har träffat Veder och Kader går vi upp. Leker vidare om Hogwarts , sorteringshatten kommer fram. Vi leker, städar, lagar mat, åker och handlar, åker till kolonin och äter hallon med vaniljsås, åker till affären igen (shitake-svamp hittar vi inte förrän vid fjärde affären) åker hem, lagar mat, nattar A.

Nu har jag diskat dagens och gårdagens disk, samt förberett mat för dagarna som kommer och jag är väldigt nöjd med att jag tog mig igenom den här dagen utan sammanbrott. Nu ska jag borsta tänderna och somna. Men innan dess har jag lovat A att lyfta över henne till min säng så vi får sova tillsammans ❤.

Kommentera

