Vuxen

Någon gång i höstas var jag hemma hos mina föräldrar. Mamma och jag fick en lugn stund tillsammans då det fanns tid för samtal. Jag pratade om att vara vuxen, om känslan jag hade som barn, att framförallt pappa kunde allt, visste allt. Mamma var jag inte lika generös mot. Hur jag nu, som förälder, känner att det är så mycket jag inte vet, att ofta försöka göra sitt bästa, men ibland inte ens försöka. Jag känner mig inte vuxen, jag är fortfarande bara jag. Mamma, snart sjuttio år gammal, tittade på mig och berättade att hon känner sig inte heller vuxen.

Två veckor senare var jag på promenad med A. Jag berättade för henne att ibland känner jag mig inte vuxen, och inte mormor heller. A exploderade av skratt, det var det mest absurda, det mest skrattretande hon någonsin hört. Att jag eller mormor inte skulle vara vuxen! Fånerier!

Kommentera

