SALT

A kan inte alla bokstäver än, men sista 1-2 månaderna har det lossnat ordentligt. Det började med att vi läste böckerna om Jack, ”Drakar i globen”, ”Bergatroll på slottet” och liknande titlar. Varje kapitel hade titlar och titlarna var skrivna med versaler (gemener kan hon inte alls). Första veckan fick A stava sig igenom bokstäverna till kapitlen innan jag läste vad kapitlen hette. Det gick sådär. E kunde hon varannan gång, P och T rörde hon alltid ihop (P som i pappa och T som i pappas namn, jag förstod logiken bakom hennes hopblandning). Å och Ä kunde få heta K. Så efter en vecka bytte jag strategi, istället läste jag vad kapitlen hette först och sen fick hon utifrån det lista ut vad bokstäverna hette. Och hon rockade. Det var så roligt, att ljuda, vilken grej.

Mot slutet av bokserien gjorde vi blandat, ibland läste jag vad kapitlet hette före, ibland efter. Fortfarande en hel del hopblandningar men mindre stress från både hennes och mitt håll eftersom vi båda visste att hon kunde en hel del.

Idag satt vi i köket, skulle experimentera. Jag hade köpt en liten låda på loppis med Ein-O experimentera i köket. Den innehöll två påsar med vit pulver, bikarbonat och salt. Hon undrade vad det var i, och jag sa till henne att läsa. S—A-SALT! Och även om hon gissade sig till det, utifrån S och vitt pulver, så var det ett stort steg framåt tyckte vi båda. Salt!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s