Våren

Det har varit kännbart att pendla den här våren. Nu har jag ljuset i tunneln i sikte, slutet närmar sig. I början av pendlingstiden var det jobbigt för jag lärde mig inte så mycket som jag hade hoppats, det var inte så annorlunda. Jag hade hoppats på nya upplevelser, nya insikter, tid att plugga, läsa. Det kom inte.

Sista veckorna, månaden har det varit tungt för att jag har känt mig så sliten. Det tar på krafterna med pendlingen, stressen hem på kvällarna de veckor jag har A. Sen kanske det inte var optimalt att köpa kolonilott en vår då jag pendlade..

Jag älskar kolonilotten, trivs med att vara där, men när dagarna är långa i grund hinner jag inte vara där förutom på mina lediga dagar och då regnar det.. De första gångerna jag åkte dit kände jag en frid varje gång jag åkte dit, men nu har jag påbörjat några större projekt som jag inte hunnit färdigställa pga vädret och då ligger det över mig. Sen är jag inte helt nöjd med planlösningen, eller trädgårdsplaneringen eller vad jag ska kalla det. Knappt 400 kvadrat tror jag och på ena sidan av stugan är det en gräsmatta där de i gräsmattan grävt kanske femton olika ”rabatter” på vardera en kvadratmeter. Rabatter i meningen ”saker som stör gräsklippningen”; riktiga rabatter, konstiga buskar, stolpar, grusgångar etc. Vissa är trekanter, andra runda. Det är ett elände att klippa. Fösta gången tog det 90 minuter innan jag klippt hela gräsmattan, andra gången hann jag halva, sen insåg jag att jag var tvungen att åka hem för att A skulle sova, sen har det regnat.. Så det viktigaste projektet är att bli av med alla dessa jäkla buskar och planteringar. Sen kommer det ju tyvärr ta ett tag innan det växer gräs där istället, men jag har ingen aning om hur fort gräs växer..

Det kommer bli bra, men det är svårt att inte göra ett för stort projekt av det. Hittills har jag planterat jordgubbar. Jag har köpt smultron och tujor, men de har inte hunnit i jorden än. Och massa frön.. Men pallkragarna är linoljade. Det kommer. När jag slipper pendlingen (en dryg timme enkel väg) blir ju dagarna längre och då kan jag åka dit på kvällen direkt efter jobbet på ett mycket enklare sätt. Och snart är det semester. Längtar.

 

Kommentera

