Långledig

Jag är långledig. Är på kolonilotten, funderar, planerar. Köper massa fröer som jag börjar undra om jag kommer hinna så. Planterar jordgubbar. Har besök av mamma och moster som kommer med tips och råd. De berättar vad sakerna jag har heter och vissa namn är glömda efter två sekunder. Men kaprifol, humle, kärleksört stannar kvar. Jag har sju eller åtta korneller där jag vill ta bort över hälften och två stora ölandstokar som också ska bort, jag får be pappa komma med motorsågen. Jag klipper gräset (och försöker tanka bensindunken viket jag misslyckas kapitalt med). Jag köper jord och gödsel, åker på bilutflykt på små slingriga skogsvägar, den vackraste väg A någonsin åkt på, vägar som går genom vitsippsbackar, den ena vackrare än den andra. Vårmarknad, nyöppnat hm home, pengarna tar slut, besöker en lantgård med getter, lamm, åsna och ponnyer. Åker balkärra efter traktor, köper mer växter. Lägger oss på tok för sent, rensar tillsammans bort fjolårets torkade humle och spelar sen fotboll. Äter en glass på bänken utomhus i kvällsljuset. Längtar inte efter att jobba igen i morgon.

Kommentera

