Kolonilotten

Koloniområdet ligger mindre än en kilometer från jobbet. Jag har köpt tre lotter som ligger mitt i området, på den mittersta av lotterna står en liten stuga på 10 kvadrat med veranda och förråd. Allt medföljer. En trasig cykel, två skottkärror, två häcksaxar, en sekatör, en intorkad pensel, en gräsklippare, en såg. Ett gasolkök, en fotogenvärmare som jag inte begriper hur den fungerar, skruttigt porslin och fula kastruller, en trasig bäddsoffa som funkar utmärkt som soffa. En liten byrå, några tavlor med änglar, fyra gamla böcker av Jack London.

Området är någonstans mellan 300 och 400 kvadrat, lotterna ska vara på ungefär 150 kvadrat vardera, men det är de inte. Jag har fem svarta vinbärsbuskar, en röd, ett hallonsnår, ett bigarrå- och ett äppelträd. Björnbär. Massa prydnadsbuskar, prydnadsgräs. Två rosen buskar som ska klättra upp på en portal som är trasig. Jag tycker om det.

Vi är där en dag, A och jag. Åker först till handelsträdgården, försöker få grepp om det här med jord. Inser efter någon timme att det är ju orimligt att köpa jord där, det blir vansinniga priser, även om det är rea just nu. Man kan köpa jord på andra ställen tipsar de anställda om, men min bil har ingen dragkrok. Möjligtvis finns det hemkörning. Vi åker till kolonilotten, äter sen lunch från McDonalds och är där tills de allra första tecknen på skymning. Jag krattar löv på en liten, liten del av området, klipper ner en buske och tar bort prydnadsgräset. Går runt och tittar. A upptäcker hammocken, att ligga där och gunga, gunga. Jag har köpt en lövkratta åt henne, den använder hon i två minuter, sen springer hon runt, runt och är lycklig.

Jag skriver listor på vad jag vill plantera
squash
jordärtskocka
rabarber
jorgubbar
smultron
rödbetor
gräslök
örtkryddor

Jag läser, funderar, lär mig. Imponerar på mig själv om mina kunskaper om lerjord, sandjord mm. Så fort det blir fint väder ska jag åka dit och pensla pallkragarna med linolja.

One thought on “Kolonilotten

Kommentera

