Restid

Det här är pendlingsvintern/våren. Schemamässigt ser det ut som att jag kommer vara tvungen att pendla på vårarna de närmsta åren. Den här våren är det ungefär en timme enkel väg (inkl ombyte), nästa vår blir det drygt två, våren därefter samma. Schemat är inte helt spikat än, men ungefär.

A är så liten fortfarande. 6 år. Och det är sömnbehovet och mammalängtan.

Jag har gått och grubblat över denna våren. Lämna A på fritids klockan 06.40 för att hinna skrapa bilrutor innan jag kör till jobbet. Hinna byta om innan jag börjar. Jobba. Slutar egentligen 17, men kan nog ofta gå en halvtimme innan, har inte lika mycket åtaganden när jag inte är på vanliga arbetet. Men vissa dagar kommer jag antagligen inte ifrån förrän senare. Hämta på fritids vid 18 ungefär, bilköer, skitväglag. Idag tog resan som normalt tar fyrtiofem minuter ytterligare en halvtimme. Snö, halka, bilköer.

Jag grubblar. Det funkar inte. A kommer inte klara av det, lärarna kommer ha den bekymrade rynkan i pannan och de kritiserande blickarna, jag kommer gå under av dåligt samvete och goslängtan. Hon är så stor nu. Vill inte krypa upp i famnen lika ofta. Men ibland vill hon inget hellre. Den här tiden är viktig. Jag orkar inte.

Det visar sig att T också har grubblat, har insett situationen och A har naturligtvis även pratat med honom om sin mamma-längtan. Han ringer mig, undrar hur jag tänkt, det har jag inte.

Samtalet landar i att jag har A varje helg den här våren. Varje helg som jag inte jobbar. De veckor som är mina hämtar T henne på fritids, går hem till A och mig, ordnar mat till henne och så att det finns när jag kommer hem (lagar antingen själv eller värmer sånt som jag gjort i ordning). Sen överlåter han nattning och mys åt mig.

Vi har haft en sådan vecka nu. Det var vegetariskt tema på maten, så gott (han kan verkligen laga mat). Han och A hade ätit när jag kom hem, sen kastade jag i mig maten och påbörjade läggning. I samma veva infördes också en ny nattningsrutin, vilken innebar att hon sov på tok för lite (kritiserande blickar från fröknarna pga A:s dåliga humör, som enbart T fick se eftersom han hämtade) men på sikt kan det bli bra.

Denna våren..

4 thoughts on “Restid

  1. Pingback: Sommarlogistik | tankarochvardagslunk

Kommentera

