Vandrar

Jag vandrar på Stockholms gator tills jag får ont i benen. Tittar på människor. Förundras över mina fördomar och alla förutfattade meningar jag har. Undrar hur många som stämmer.

Jag låter bli Skansen, går på medeltidsmuseet istället. Besöker adlibris nyöppnade butik och tycker inte om. Stort, opersonligt. Bara det senaste, det som alla tidningar och bloggar skriver om just nu. Inte de där okända guldkornen. Ändå handlar jag för mer än jag borde. En julklapp till mamma slinker också med, vilket gör att det hela känns lite bättre. Vandrar. Åker buss och tunnelbana. Handlar kulspetspennor som man kan sudda på tgr. Till A:s bästis som önskade sig sådana i födelsedagspresent. Köper till A, T och mig också, det är ju häftigt.. Åhléns, NK, HM. Take away.

Syrien-föreläsning. Tjuvlyssnar på folk i tunnelbanan, vissa är rädda för att åka tunnelbana, om det skulle smälla så är det här. Vandrar på tomma, ekande gator. Funderar på om jag borde vara rädd. Det är jag inte. Men kanske dumdristig.

Tiggarna som sover på gatan, under filtar. Det ser kallt ut. Men också fullt av gemenskap.

Längtar efter A. Ringer och pratar. Hon sprudlar. Pratar i en halvtimme. Hon älskar julkalendern. ”Och idag spelades den in i Visby, mamma! I det där huset där du gick sykursen!” Älskade barn.

Kommentera

