Hemma hos oss och er

En viktig sak som T argumenterade för när skilsmässan var beslutad men vi fortfarande bodde ihop var att vi inte skulle säga ”hemma hos mamma”, ”imorgon ska du till pappa” och liknande utryck. Han argumenterade istället för att använda uttrycket ”hemma hos oss” eller ”hemma hos er”. Vissa meningar passar i den konstellationen, vissa inte. Men tanken var att skilsmässobarn som bara benämner sina två hem som någon annans kanske också får känslan att de faktiskt inte har ett hem. Att de är gäst hos sina respektive föräldrar. Den känslan ville vi absolut inte ge A. A har två hem, ett tillsammans med drin pappa och ett tillsammans med mig.

Jag tycker fortfarande att det är svårt. Jag uttrycket mig ”hemma hos pappa…..och dig”, men jag försöker. För jag känner att det är viktigt. Samtidigt säger jag nog aldrig ”hemma hos mig” när jag pratar med A utan då säger jag ”hemma hos oss”. Den biten känns naturlig och självklar, det är biten med er som är svårare att komma ihåg. Samtidigt har det över tid faktiskt känts allt viktigare att fortsätta tänka på hur jag utrycker mig för det är så många andra som pratar om A:s boende som det hos pappa respektive mamma. Inte hos pappa och A.

2 thoughts on “Hemma hos oss och er

Kommentera

