Förtydligande

Jag tycker alltså inte att gränsen är nådd i Sverige. Och jag skiter i om andra länder i EU inte lever upp till sina löften/åtaganden. Och jag blir förbannad på släktingar som skriver på Facebook att de inte har något till övers för islam som ideologi. Och så känner jag mig dum för att jag inte riktigt vet vad en ideologi är. Jag tycker vi gör för lite, på tok för lite. För det är mina medmänniskor, min nästa. Det är de som flyr med sina barn för att de inte har något val, på rangliga båtar över otryggt vatten. Jag tänker på A som hade så ont i benet så fort hon fick gå längre än en halv kilometer när hon var fyra-fem, på hur långt betydligt yngre barn fått gå. Jag tänker på hur jag vill det allra bästa för min unge och hur svårt det är att veta vad det bästa är. Jag tänker på vad jag vill med mitt liv, min personliga utveckling. Och jag tänker att andra människor är som jag, eller kanske framförallt att jag är som andra människor, som folk är mest. Ibland bättre, ibland sämre. Och jag tycker att vi ska hjälpa mer, på alla sätt. Vara lite innovativa, hittepåiga. Öppna våra hjärtan är inte samma sak som stäng våra gränser. Skitvärld!

Kommentera

