30 månader

Jag sitter och läser igenom alla gamla blogginlägg för att hitta igen de som jag faktiskt vill lösenordsskydda. I processen hittar jag också gamla inlägg som det jag började skriva när A var trettio månader. Det består bara av några ord, men väcker så många tankar. Vissa ord har jag inte längre något minne till och det gör mig ledsen att inlägget inte avslutades.

Tigerbäs,

”Vad hände där”

Stammar

A stammade när hon var i den åldern. Eller egentligen tror jag inte att det riktigt kvalificerar som stamning, men hon hakade upp sig och hackade. Vi fick mest en känsla av att hon inte hade bestämt sig för vad hon skulle säga utan ville höra sin egen röst (ett bestående fenomen) och så började hon prata utan att ha tänkt färdigt fortsättningen, vilket ledde till ett hackande. Det var frustrerande. Det höll på i ett drygt halvår (tror jag) och vi var oroliga. Vi tog upp det på bvc, med en helt ny sköterska som nog inte hade egna barn. Vi tog upp det som ett problem, A vägrade prata med henne överhuvudtaget (viket jag har full förståelse för) och hon verkade tro att vi ljög när vi förklarade att A faktiskt visst kan prata, men att vi är oroliga för stamningen. Det hela avslutades med att hon försökte få A att hoppa jämfota och A hoppade för allt vad hon var värd tjugo gånger, men hoppade som en häst i stället (springhopp) och förstod inte ordet jämfota som upprepades med högre och högre röst. Visst hade vi kunnat visa, men vid det laget var vi ganska frustrerade och inte så intresserade av att hjälpa till. Det hela slutade med att vi skulle på en extrainsatt kontroll 6 månader senare för att värdera A:s talförmåga, men den fick vi aldrig någon kallelse till.

Kommentera

