Så det var hela tiden du!

Jag var student i Umeå. Det fanns två studentspex som sattes upp, ett på våren och ett på hösten. Umeå studentkårs, och medicinska studentkårens. Olika traditioner och regler i de olika spexen, jag minns inte alla detaljer, kunde dem inte ens då..

I medicinarspexet fanns det en tradition att det i varje uppfattning fanns tre speciella repliker som var tvungna att vara med någon gång i föreställningen. Den enda av de replikerna jag minns är ”Så det var hela tiden du!” Ofta (jag såg iofs bara två spex) yttrat då någon som använt maskering avslöjades.

Precis så kändes det när A föddes. Den där ospecifika varelsen som legat inne i min mage, som var så efterlängtad. Hen som alltid sparkade mot min högra revbensbåge och som gärna tryckte fötterna hårdare mot bukväggen när T gav fötterna massage. Hen som aldrig hickade, men som hade stora fötter. Hen som jag hade så många förhoppningar knutna till. Drömmen om ett barn som älskade sagor, som var busig och full i skratt. Som gärna tyckte om att vara ute. Hen som jag längtade efter, men inte visste något om.

När hon föddes var det så självklart att det var just hon som varit hen! Det kunde omöjligt ha varit någon annan. Och den där frasen från det där spexet dök upp i huvudet och har stannat kvar där sen dess.

2 thoughts on “Så det var hela tiden du!

  1. Åh vad fint. Så tänkte jag också med vår lille. När han låg i magen skojade vi om att han var en sån suris, han sa så himla tvärt ifrån när jag satt/stod konstigt. Och ut kom en gullig pöjk med världens bekymmerrynka som kan se så OERHÖRT kränkt ut.

    Gilla

    • Det är så himla häftigt hur snabbt den där okända nyfödingen blir alldeles självklar.
      Å ena sidan kan man inte föreställa sig livet utan, de har ju alltid funnits, å andra sidan känns det som att tiden rusat fram.

      Gilla

Kommentera

