Helvetesläggningar

För två och en halv timme sedan började jag lägga A, jag håller fortfarande på.

Sommaren när hon var två år och åtta månader hade hon en period, en och en halv månad, då vi la henne i sängen och hon somnade lugnt, av sig själv inom tjugo minuter. Aldrig annars. Och dessa läggningar tar kål på mig. Jag orkar inte!

Förra veckan hon var hos mig, två av läggningarna var ungefär tre timmar långa, två andra var minst en timme. Det här är första natten av tre som hon sover hos mig denna vändan. Frustrationen som hinner byggas upp inom mig innan hon somnar.. Jag började läggningen strax innan sex, för idag har hon varit så trött att hon börjat storgråta vid fem olika tillfällen, bara i samband med att jag sa nej. Nu är klockan snart nio. När hon väl somnar kommer jag hamna i tv-soffan, ätande godis istället för att börja läsa de där sextio sidorna jag måste läsa för jobbets skull innan måndag. För att jag tycker synd om mig själv.

I morgon när jag lägger henne kommer jag vara stressad redan från start. Om det drar ut på tiden i morgon också kommer det vara kört med förberedelserna inför nästa vecka. Då kommer jag inte kunna hänga med på föreläsningarna på kursen jag ska på och det kommer vara bortkastat. Och en läggning som börjar med en stressad Lisa har en tendens att bli mindre lyckad än när jag är lugn.

Stön!

Kommentera

