Doften av höst

Jag cyklar hem genom parken, hem från jobbet. Klockan är strax efter tjugo, det är mörkt och jag har fått leta mig fram till knapparna som styr belysningen på min nya cykel. Jag har en lång arbetsdag bakom mig. Började strax efter sju. Det har varit mycket att göra, fem minuters förmiddagsfika (min frukost) och tio minuters lunch. Nu är jag hungrig och trött, känner mig helt tom i skallen.

Som alltid när jag är väldigt hungrig blir jag lite lätt illamående. Luktsinnet blir mer nyanserat, jag reagerar på de svagaste dofter, vilket oftast förstärker illamåendet. Den här kvällen, doften av blöta löv, lätt förmultnande, en svag doft av mögel, fukt i luften. Hösten är här!

Kommentera

