A:s beteende och mitt, del ett

Förra året när vi var på Gotland var det jobbigt. Vi hade inte planerat innan och hade ingen tid för egentid när vi var på Gotland. Första dagarna blev vidriga med en tokintensiv A som inte klarade/orkade sortera alla nya intryck från den fantastiska, överväldigande marknaden och bara ville pilla på allt, ha allt.

I början av sommaren i år var jag och A i Stockholm. Vi hade det bra, men intensivt. Alla intrycken som återigen förstärkte de sidor av hennes personlighet som jag har svårast att orka med när jag är trött.

Jag fasade inför Gotland. Inte heller i år hade jag och T planerat vad vi ville göra och uppleva på Gotland. Jag hade nämnt Lummelundagrottorna veckan innan och vi visste att vi inte kunde missa Loke, trubaduren från Göteborg som vi alla tre älskar. Paniken över att inte heller i år ha planerat växte. Det här kunde bara bli dåligt.

Under bilresan bestämde vi att de första två dagarna skulle vi gå tillsammans alla tre och först därefter börja dela upp oss. Detta för att tillsammans lättare kunna hantera A när hon får svårt att hantera sig själv. Jag förutsatte att det skulle bli likadant som förra året och som i Stockholm.

Vi kom fram till Gotland, till stugan, till våra goda vänner. Vi packade upp, pratade, de hade förberett med mat. Middag ute i solen, började titta i programmen och insåg omedelbart att vi var tvungna att tumma på vår planering redan från start. Föreläsning som T ville gå på, konsert som alla fyra vuxna ville på sent på kvällen.. Allt detta redan andra dagen. Hmmm..

Vi satsade. Gav oss in i det och räknade med problem. Som aldrig kom. Trots att vi var sent eller mycket sent i säng varenda kväll. Trots massa intryck, trots flera föreläsningar som A tvingades följa med på (i sällskap av storlek och apparna på plattan). Trots matvanor som kanske inte hundra överensstämde med A:s allergier, att sova på luftmadrass, äta godis varje dag, intryck, intryck, intryck.Trots allt detta och mycket mer kom aldrig problemen.

Jag stod chockad vid sidan av och funderade på vad som egentligen hände.

Visst, vi var två vuxna som kunde bolla henne mellan oss, curla när det behövdes, ge henne egentid när hon behövde, och framförallt ge varandra en kvarts egentid här och där, till återhämtning och därmed mer ork. Men vi var två i fjol också. Den största skillnaden jämfört med i fjol tror jag är att hon blivit ett år äldre. 5,5 år till skillnad från 4,5 år. Det året gör stor skillnad. Jag har inte märkt det så tydligt medan det pågick (året) men nu när jag tänker tillbaka är skillnaden enorm.

Förra året var någon av oss i närheten av henne hela tiden, vilket innebar att om vi ville tex titta på tyger var hon tvungen att stå intill oss, det var inte populärt. I år kunde hon stå femton meter bort och titta på pärlor, band eller något annat som hon ville. I fjol var det omöjligt bland alla människorna för hon skulle ha kunnat vandra iväg utan att inse att hon inte längre såg oss.

Förra året ville hon ha sällskap hela tiden när hon tittade på saker hon gillade, i år räckte det med att få visa vad hon tyckte om och sedan kunde vi titta på annat.

I år klarade hon att vänta på ett helt annat sätt, litade på att vi inte glömde vad vi lovat och förstod att hon inte kunde få det på en gång.

Självklart var det inte lätt, massa ljuvliga saker som hon ville ha, vi som sa nej betydligt fler gånger än vi sa ja. Tröttheten (pga de sena kvällarna) som gjorde det svårare att tolerera ett nej. Men den där katastrofen jag hade förväntat mig, baserat på förra året och på Stockholm, den kom aldrig.

Vilket naturligtvis har fått mig att fundera på skillnaden i upplägg mellan Stockholm och Gotland. I tid skiljer det två månader, så där kan jag inte nöja mig med att hon åldrats och mognat.

Och jag inser att fortsättningen kommer i ett separat inlägg, eller kanske två, för i morgon ska jag upp tidigt och jobba och det här inlägget har jag redan filat på i tre dagar.

Kommentera

