Gotland – kläder

Veckan inför Gotland gick mormors gröna gamla Husqvarna varm. Den är äldre än vad jag är, men efter en stor service för några år sedan och lite olja fungerar den utmärkt.

Ambitionsnivån inför årets medeltidsvecka var hög. Verkligheten inte överensstämmande med dikten.

Jag hade hoppats handsy en klänning. Så blev det inte. Men maskinsydd särk (underklänning) i linne och överklänning i ylle fick duga. Tiden jag fick över gick till att göra överklänningen någorlunda medeltida korrekt (siktar på slutet av trettonhundratalet) vad gäller figuranpassning. Jag blev nöjd, men var medveten om att det fanns förbättringspotential. Klänningen fållades på färjan över till Gotland.

Väl på Gotland gick jag på föreläsningar. Skillnaden mellan 1300- och 1400-tal vad gäller kläder.1300-talskvinnans huvudbonader… Och det är här alla (faktiskt alla…) medeltidsnördar verkligen är fantastiska. Så benägna att dela med sig av sin kunskap. På huvudbonadsföreläsningen behövdes en modell med kort hår och en med långt. Jag blev utvald till kort hår. Helt plötsligt satt jag där och fick prova huvudbonad efter huvudbonad. Så mycket tips och idéer. Och efter föreläsningen om kläder gick jag fram till en av föreläsarna och syftade funderingen kring hur jag ska förbättra min klänning och nu har jag en lång åtgärdslista till nästa år.

– Det viktigaste är att jag får till något att täcka håret med, var man över tjugofem hade man täckt hår, oavsett om man var gift eller ej, möjligtvis undantaget drottningen och andra som stod över alla lagar.

– Ärmarna behöver ändras, söm rakt bak och uttag från axlarna, inte raka stycken.

– Båtringning

– 4 cm längre klänning (smalare fåll)

Och handsömnad, pressade och fällda sömmar, eventuellt snörning i klänningen (men det blir nog nästa istället)…

Det känns väldigt roligt, men jag behöver nog komma igång snart, annars försvinner energin och inspirationen.

One thought on “Gotland – kläder

  1. Pingback: Ögonblick | tankarochvardagslunk

Kommentera

