Bloggbyte

Så bytte jag äntligen blogg. Ingenting är klart. Jag vill ha länkar till andra bloggar, beskrivning av mig och kontaktvägar, jag behöver tänka några varv till på fördelning mellan offentligt och skyddat och jag behöver välja ett lösenord till de inlägg som jag kommer skydda (foton, jobb-skriv och ifall jag skriver något som jag inte vill att någon jag känner ska läsa), och jag behöver fundera på bakgrund och layout.

Men trots att inte allt är klart så drar jag igång. Jag antar att jag lär mig mest om WordPress genom att bara kasta mig ut.

Så för att riktigt jäklas med mig själv och med min platta (som jag skriver på eftersom T försöker ge min dator ett förlängt liv med massa uppdateringar) tänkte jag börja med att svara på Johannas fundering kring hur ett blogg-byte egentligen går till..

Först läste jag på lite om WordPress, .com respektive .org . Eftersom jag inte är lagd åt finlir vad gäller hemsidor, och massa ditten-datten som jag inte förstår blev det uppenbart att det var .com jag var ute efter. Så jag registrerade mig helt enkelt för en blogg och valde allt som var gratis. Sedan var det dags att importera min gamla blogg, jag läste en del på nätet om hur man skulle göra, men hittade inte verktyg-knappen som det stod om överallt i alla beskrivningar. Efter lite planlöst klickande hade det fick löst sig.

Såhär ser första sidan ut när jag loggar in på WordPress.com. Jag klickar på det rosa…

image

och kommer till

image

image

Sedan valde jag bara blogger och följde instruktionerna

image

Allt kom med. Alla inlägg, alla kommentarer.
Jag förstår att det kommer krävas en del efterarbete för att få alla inlägg att korsreferera till wordpress-inläggen istället för blogger när jag hänvisar till tidigare inlägg, men det får bli en senare fråga.

Så här långt gjorde jag för kanske en månad sedan. Jag skaffade också en mailadress som hörde till bloggen. Sen fortsatte jag blogga som vanligt för jag orkade inte sätta mig in i allt. Igår gjorde jag en ny export-import, mest för att kolla om inläggen kom dubbelt eller inte (det gjorde de inte) och nu kör jag.

Bilder från Gotland kommer, jag måste bara hitta på ett lösenord först…

Kommentera

